La gent i jo – Comentari de cançó

La gent són els altres i cadascú de nosaltres
Joan Fuster

La gent i jo, inclòs a Música de consum, l’últim disc d’Els Surfing Sirles, explica com cap altre cançó el sentiment de frustració que sentim quan no disposem de nosaltres mateixos. Tema universal i romàntic, el podem identificar arreu: des de la poesia  de Rilke fins a les obres de Shakespeare. En aquest cas, la veu admet de seguida que el problema no són els altres sinó el propi pensament.  Voldria que el meu pensament / -que és el que m’allunya de la gent-, / no fos un miratge resplendent. I com es pot viure en aquest món quan el pensament te n’allunya? Què fem quan no ens sentim capaços de fer res? El que m’agrada més, però, és la presència de l’altre, la gent, perquè posa en primer pla la voluntat i necessitat d’entendre-s’hi, però també, la incapacitat per aconseguir-ho. La cançó descriu aquest sentiment malaltís que és molt fàcil d’alimentar i pensar que sí, no entenem res i estem ben perduts. Sovint veiem els altres com éssers estranys, indiferents i fins i tot hostils. És aleshores quan convé recordar que la gent són els altres i cadascú de nosaltres. 

Enyoro Els Surfing. M’agradaven especialment en directe perquè sentia que la gent i jo ens enteníem. Concerts on passaven i es deien coses valuoses per a mi.

————————————–

No sé què passa últimament,
no sé si és pel despatx secret,
o potser és cosa de l’hivern
un sentiment estacional.
La gent i jo no ens entenem.
Malinterpreto cada gest,
la meva vida és un turment,
cada dia em sento pitjor,
més impotent, més indefens.
La gent i jo no ens entenem.
Voldria que el meu pensament
-que és el que m’allunya de la gent-,
voldria que el meu pensament
no fos un miratge resplendent.
Llegeixo llibres de dements,
amb ells m’hi entenc d’allò més bé.
No vull sortir més al carrer,
no vull parlar amb ningú mai més.
La gent i jo no ens entenem.
No sé per què mai paren quiets,
no sé què és el que els té distrets.
El segle vint-i-u em va gran,
jo sóc molt més del narinant.
La gent i jo no ens entenem.

Deixa un comentari

